wtorek, 6 stycznia 2015

Bezglutenowe amarantusowe ciasteczka - bez mąki, bez cukru, bez tłuszczu

Amarantus ekspandowany znam od dawna, ale do tej pory wykorzystywałam go głównie jako dodatek do jogurtu, czasami dosypywałam do ciasteczek owsianych klik.
Kiedy szukałam inspiracji na to jak można go wykorzystać w kuchni natknęłam się na tą stronę. Czytałam z lekkim niedowierzaniem, że wymieszanie amarantusa z jajkiem po upieczeniu będzie wyglądem i smakiem przypominać ciastka. Oczywiście sprawdziłam i... jestem pozytywnie zaskoczona, a po pierwszym kęsie jeszcze ciepłego amarantuska byłam w szoku. 
Ciasteczka są: zdrowe, bezglutenowe, dietetyczne, szybkie w wykonaniu i co najważniejsze pyszne :)
Całość wykonania zajmie Wam dosłownie 20 minut - 5 minut na wymieszanie składników i 15 na pieczenie.
Wystarczy:
1. W misce roztrzepać widelcem dwa jajka (nie ma sensu nawet brudzić miksera)
2. Dodać 2 szklanki amarantusa ekspandowanego
3. Dodatki: w moim przypadku było to pół szklanki rodzynek i trzy łyżki wiórek kokosowych (można dodać słonecznik, żurawinę suszoną albo inne pokrojone na mniejsze kawałki owoce suszone)
4. Dodałam również łyżkę miodu, ze względu na moich domowników, dla uzyskania bardziej wyczuwalnej słodyczy
5. Zwilżonymi w zimnej wodzie dłońmi należy lepić kuleczki i lekko rozpłaszczać na blaszce wyłożonej pergaminem.
6. Pieczemy w 180 stopniach przez 15 minut i gotowe :)

Koniecznie wypróbujcie ten przepis. Jeśli zdrowo się odżywiacie i lubicie słodycze będziecie tymi ciasteczkami zachwyceni  :)



 *Krótka informacja gdyby ktoś z Was jeszcze o amarantusie nie słyszał ;)
W dużym skrócie nasiona amarantusa charakteryzują się bardzo wysoką wartością odżywczą ze względu na obecność cennego białka, jak również kwasów tłuszczowych, błonnika pokarmowego, składników mineralnych i witamin. Dodatek amarantusa w diecie jest polecany każdemu. Szczególną uwagę powinny na niego zwrócić osoby z chorobami układu krążenia, układu kostnego i anemią. Amarantus doskonale uzupełnia również wartość odżywczą diety kobiet w ciąży (ze względu na dobry skład aminokwasowy i wysoki poziom żelaza), sportowców, osób starszych i rekonwalescentów.

30 komentarzy:

  1. Przepis drukuje do zrobienia ;) Takiej wersji bez maki i cukru nie znałam więc jutro będzie robiony ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że mój przepis Cię zainspirował :)
      Jak możesz daj znać czy wyszły i czy Ci smakowały :)

      Usuń
  2. Wszystko fajnie, zdrowo, bezglutenowo... Tylko jak się popatrzy w necie na ceny tych BIO produktów, to tak jakoś apetyt na niezdrowe sam wraca... Niestety... Nie na co dzień takie zdrowe odżywianie dla większości ludzi. A przecież właśnie codzienne odżywianie może wpłynąć dodatnio lub ujemnie na zdrowie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadzam się z Tobą, kupowanie w sklepach BIO może nadwyrężyć kieszeń, ale w żadnym wypadku do tego nie namawiam :) W codziennej diecie wystarczy ograniczyć po prostu ilość spożywanego cukru, nie smażyć na dużej ilości oleju i starać się jeść jak najwięcej nieprzetworzonych produktów, warzyw, owoców.
    Te ciasteczka są przykładem zdrowej opcji słodyczy...120g amarantusa kupiłam za niecałe 8zł a spokojnie będziesz miała taką paczuszkę na dłużej :) Koszt ciasteczek i nakład pracy jest minimalny i od czasu do czasu myślę, że można sobie na nie pozwolić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy mogę użyć zwykły amarantus. Mam całą paczkę, przepis jest super, ale nie chcę specjalnie kupować ekspandowanego

      Usuń
    2. musi być ekspandowany...zwykły czyli w zasadzie kaszę musiałbyś gotować i ma wtedy zupełnie inną konsystencję

      Usuń
  4. uwielbiam ciasteczka amarantuskowe!

    OdpowiedzUsuń
  5. zapisuje! koniecznie zrobię i to niebawem, na pewno dam znać, jak wyszły :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czekam w takim razie z niecierpliwością na wiadomość! mam nadzieję, że będą Ci smakować :)

      Usuń
  6. Robimy podobne ciasteczka, tylko że z owocem i bananem, zapraszamy do nas na "najszybsze amarantusowe ciacha". Pozdrawiam, Asia

    OdpowiedzUsuń
  7. czy amarantus ma być sucht z paczki czy trzeba go najpierw ugotować jak piszą na opakowaniu. To mój pierwszy raz...stąd to pytanie :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. suchy z paczki :) nie ma potrzeby, aby go moczyć, nadaje się do bezpośredniego spożycia, pod warunkiem, że to amarantus ekspandowany, tzw. popping.

    OdpowiedzUsuń
  9. Amarantus ekspandowany można kupić w netto,ok 6 zł.Dziękuję za ten przepis,jestem pod wrażeniem.Ciasteczka są rewelacyjne,jedyna słodycz jaką jem od dłuższego czasu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo miło mi to czytać! :) cieszę się, że Ci wychodzą i że co najważniejsze - smakują :) pozdrawiam

      Usuń
  10. Bardzo smaczne! Ja zawsze dodaję rodzynki (czasem dosładzam lekko ksylitolem), czasem słonecznik, czasem siekane migdały - co się nawinie, zawsze wychodzą :) Ostatnio dodałam 2 łyżeczki nasion chia - uważam, że polepszają konsystencję, podobnie może zadziałać babka płesznik. Dzięki za przepis!

    OdpowiedzUsuń
  11. This is my first time go to see at here () and i am
    in fact happy to read all at single place.

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziekuje bardzo za ten przepis! Wyszly bardzo smaczne :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Swietny przepis! Moge sobie pozwolic na ciastko nawet z moja cukrzyca! Dziekuje!

    OdpowiedzUsuń
  14. Wspanialy i prosty przepis, tylko zamiast miodu dalam dwie lyzki syropu klonowego,pycha!
    Ciasteczka robi sie blyskawicznie i wszystkim smakuja.
    Dziekuje
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
  15. Pyszne ciasteczka, świetny przepis..Szybko, prosto, smacznie

    OdpowiedzUsuń
  16. Czy ciasteczka sa miękkie czy twarde po upieczeniu?

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciasteczka wyszly wspaniale:) jeszcze dobrze nie wystygly, a luby wyjadl polowe. Przepis genialny- pyszny i szybki

    OdpowiedzUsuń
  18. Dzięki za przepis, dałam babki pelesznik zamiast jajka, bo nie mogę i pestki dyni. Super wyszły.polecam

    OdpowiedzUsuń
  19. Czy można zamiast miodu ksilitol dodać np. 1 łyżkę, bo miodu jeść nie mogę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można, ale wg mnie lepszy będzie np syrop klonowy lub syrop z agawy - "klejąca" konsystencja lepiej zlepi całość :)

      Usuń
  20. Bardzo dobre. Mi zajelo zrobienie 40min+15-pierwszy raz pieklem. 😃dziękuję. Moja dieta bezglutenowa jest słodka i bardziej różnorodna! Recenzja rodziny pyszne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z każdym kolejnym razem ich wykonanie będzie Ci zajmować mniej czasu ;)

      Usuń
  21. Bardzo dobre te ciasteczka, meeega szybko sie robi, co jest wielkim plusem gdy Malenstwo humoru nie ma i marudne :D

    OdpowiedzUsuń