wtorek, 20 stycznia 2015

Ciasto przekładane masą z kaszy manny tzw. przekładaniec/grysikowiec

Obok ciasta drożdżowego z kruszonką (przepis tutaj) tzw. przekładaniec jest drugim moim ulubionym plackiem z dzieciństwa. I choć masa jest z kaszy manny, za którą w dzieciństwie nie przepadałam, o dziwo w tym placku mi to nie przeszkadzało ;) Próbowałam zmienić trochę składniki na bardziej w "moim typie" tj. zdrowsza mąka, naturalny miód itd, ale niektórych rzeczy nie warto zmieniać. Po pierwsze nie zawsze wyjdzie, a po drugie smak już nie jest ten sam.




  Składniki na ciasto:
  • 3 szklanki mąki
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 3 łyżki miodu sztucznego
  • 2 łyżeczki sody
  • 17 dag margaryny
  • 2 jaja
Wszystkie składniki należy zagnieść i uformować jedną kulę z ciasta. Dobrze jest je schłodzić w lodówce przez mniej więcej godzinę. Następnie trzeba podzielić je na 4 części i każdą cienko rozwałkować po czym piec przez 15 min w 180 stopniach do zrumienienia. Ważne, aby blaszki były jednej wielkości i uważajcie przy wykładaniu bo placki są kruche.


Składniki na masę:
  • 1 litr mleka
  • 1 szklanka kaszy manny   
  • 1 kostka masła
  • 1/2 szklanki cukru
  • dodatkowo powidła 

Mleko podgrzewamy i gotujemy standardowo grysik. Odstawiamy do ostudzenia. Jak ostygnie ubijamy masło stopniowo dodając przestudzoną kaszę mannę i cukier puder. Ubijamy do momentu uzyskania jednolitej masy, bez wyczuwalnych ziarenek cukru.

Ostatnim etapem jest przekładanie:
 placek - masa grysikowa - placek - powidła - placek - masa grysikowa - placek


Ciasto jest dobre do jedzenia na drugi dzień albo przynajmniej po kilku godzinach, ponieważ musi zmięknąć.
Można też ciasto podzielić na trzy części i ułożyć:
 placek - powidła - masa grysikowa - placek - powidła - masa grysikowa - placek
... ale ciężko rozsmarować masę na powidłach, a w pierwszym ułożeniu wg mnie dodatkowo ładniej wygląda i podział na warstwy jest bardziej widoczny.

12 komentarzy:

  1. Przecież to MIODOWNIK :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. u mnie w domu to grysikowiec ;) miodownik moim zdaniem nie ma powideł i ma więcej warstw ;)

      Usuń
  2. Mmm, wygląda bajecznie :)
    Bardzo lubię wracać do smaków z dzieciństwa :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda smakowicie, bardzo podoba mi się wizualnie :) Masa z kaszą manną jest bardzo ciekawa, ale margarynę w cieście zastąpiłabym masłem :P I powidła pewnie fajnie wzbogacają smak i też nadają fajny kolor :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z tym masłem dobry pomysł :) ale po próbach z mąką ryżową i słodzikami kiedy nie do konca wszystko wychodziło postanowilam zrobić idealnie wg przepisu, czyli z margaryną :D

      Usuń
  4. Ogólnie lubię kremy na bazie manny z mlekiem. Piszesz o zdrowszej wersji. Zastąp zwykłą mąkę, mąką razową, a sztuczny miód naturalnym. Fakt że traci on pod wpływem temperatury swoje właściwości, ale zostaje Ci naturalna słodycz, a nie ta w pełni sztuczna. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dobre. Zrobiłam, margarynę zastąpiłam masłem. Dzięki za przepis. Wyszło super.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciasto wykonane według tego przepisu smakuje rewelacyjnie!!
    Warto upiec !

    Pozdrawiam
    Zapraszam do mnie: http://karolinakuchmaci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo pyszne ciasto mi wyszło z tego przepisu. Oczywiście wybrałem wersję z trzema warstwami ciasta i dżemem na każdej z grysikiem.

    Dziękuję za przepis oraz polecam

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak duże jest to ciasto, na ile porcji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. standardowa blaszka... 36x25 cm
      jeśli chodzi o ilość porcji... trudno mi to teraz stwierdzić, zależy od wielkości kawałków ;)

      Usuń